- Det var spennende!

Elever ser på en modell av Stortinget bygd med Lego-klosser.

Biblioteksassistentene på 7. trinn var så heldige å få besøke Stortinget. For en stund siden hadde vi besøk av noen politikere på skolen. De ville se på skolebiblioteket vårt og høre hva elevene synes om lesing. En av dem var Hege Bae Nyholt som er leder for utdannings- og forskningskomiteen. Nå var vi så heldige at hun inviterte oss på besøk dit.

Det var ganske strengt å slippe inn. Alle måtte gjennom en sikkerhetskontroll omtrent som på flyplasser. Deretter fikk alle en navnelapp. Så fikk vi omvisning, inn i lange korridorer under bakken, langs vegger med massevis av kunst, opp smale trapper, inn i vandrehallen og helt opp på galleriet inne i selve Stortingssalen.

Stortingets spørretime

Stortinget_spørretimen.jpg

Vi hadde god utsikt fra galleriet.

Noe av det mest spennende var å sitte på publikumsgalleriet og høre på spørretimen. Stortingspresident Masud Gharahkhani ledet møtet, mens utenriksministeren svarte på spørsmål om konflikten i Gaza; en sak som opptar de fleste.
- Jeg likte å lytte til hva de snakket om, sa en av elevene etterpå. Det var gode spørsmål og viktige saker.

Politikere og andre kjente folk

Stortinget_vandrehallen.jpg

- Oi, se hvem som går der!

I vandrehallen støtte vi på flere kjente politikere. Det var folk fra forskjellige partier. Noen gikk alene, mens andre hadde gjester eller ble intervjuet av journalister. Selvfølgelig måtte vi ta et gruppebilde der!

- Hva pleier Erna å lese?

I Stortingsbiblioteket fikk elevene stille spørsmål om hva slags bøker som finnes der og hva politikere liker å lese. Noen bøker virket ganske kjedelige, sånn som folk leser fordi de må, mens andre virket mer interessante.

En av stortingsbibliotekarene utfordret barna til å finne de eldste bøkene. Da måtte vi snurre på store hjul og gå imellom høye hyller med massevis av bøker. Alt som blir sagt i debattene på Stortinget, blir trykt i store protokoller. Der inne fant elevene noen svære, gamle bøker. Hvilken av dem var egentlig eldst? Det husker vi kanskje ikke nå, men den var i hvert fall gammel. Ingen tvil om det.

Og hva leser Erna? Eller Jonas? Det fikk vi ikke helt svaret på, men det var mye å velge i, både fagbøker om politikk, geografi og historie i tillegg til romaner og krim. Av og til er det sikkert fint å lese noe moro også!

Stortinget_gamle bøker.jpg

- Her er det noen bøker som er enda eldre!