- Jeg flyter!

Elever med våtdrakt og padlebrett. Instruktør fra RS.

Denne uka har de eldste elevene i innføringsklassene (M2/M3) øvd på selvberging i vann med instruktører fra Redningsselskapet (RS). Det var kanskje litt kaldt, men aller mest moro! Barna frydet seg i vannet.

Underveis fikk de prøve å flyte, hoppe fra ei brygge og bruke padlebrett. De kavet seg om bord i en båt og øvde på å berge hverandre opp fra vannet. Livbøyer ble slengt av gårde utover vannflata, og klassekamerater ble halt i land.

Selv om vannet var kaldt, var det ingen som ville opp da økta var over:
- Vi vil svømme mer! sa flere av dem. Ingen gikk frivillig opp av vannet. Latter og smil fortalte oss at dette var en positiv opplevelse som ga dem trygghet og mestring.

I neste uke skal 7A/7B få oppleve det samme. Det er bare å glede seg!

Klassebilde. Elever med våtdrakter på Sollerudstranda.

Hva sier læreplanen om dette?

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• utføre grunnleggjande teknikkar i symjing på magen, på ryggen og under vatn (7. trinn)
  • vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn (7. trinn)

Kilde: Læreplanen i kroppsøving (LK 20)