- Vi tar den røde løypa!

En gruppe elever står på ski i Tryvannskleiva. Sola skinner.

En gjeng sjuendeklassinger sto ved skoleporten og snakket ivrig sammen. Mye av snøen var borte etter mildværet de siste dagene. Det var dels slaps og sørpe. Likevel var elevene sikre på at dagen i bakken ville bli bra.

Oppe i høyden var det mye snø. Noen elever var øvde, mens andre var uvante. Det spilte liten rolle, for alle fikk prøvd seg i løypene. Sikkerhet er viktig, så noen måtte øve litt før de kunne stå fritt. Når øvinga var unnagjort, kunne de legge i vei. En stolt elev ropte: "Jeg klarte å ta eksamen!"

I møte med nye utfordringer kan sunn skepsis være bra. Skiheisen gikk greit. Men helt oppe på toppen var det bratt ned, og skiene vil ikke alltid gå den veien du selv vil: "Jeg kommer til å dø!"

For andre var det om å gjøre å hive seg utpå: "Kom! Vi tar den røde løypa. Vi bare gjør det!" De suste nedover, ropte og lo. De tok den ene runden etter den andre.

Uansett gikk det bra, og en av elevene oppsummerte dagen slik: "Dette er det kjekkeste jeg har gjort i hele mitt liv!"

Takk til Tøyen Sportsklubb, FRIGO og Sparebankstiftelsen som gjorde dette mulig! Elevene har hatt en minnerik dag.

En gruppe elever i skiheisen ved Tryvann.