Hovedseksjon

- Spikking er gøy!

En gutt sitter på en stokk og spikker på en pinne. Det er vinter.

Hver uke er førsteklassingene ute på tur i nabolaget. Et av de gjeveste stedene å besøke er Ekeberg. Der er det nemlig så mye å gjøre og så mye morsomt å lære. – Se den fine pinnen som jeg har spikka! Jeg har lagd mønster med hakk her!

Lærerne tar med seg kniver og økser ut på tur. Elevene sitter sammen i små grupper og lærer hvordan de skal spikke. Litt tålmodighet må til for å få til en fin pinne. Elevene er klare på hvordan de skal bruke kniven: - Du må spikke vekk fra deg, sånn. Hold pinnen og bruk kniven!

En av de andre elevene kommer med et godt råd. Det er viktig at man ikke blir forstyrret når man spikker: - Hvis noen kommer bort for å snakke med deg, må du være forsiktig. Da må du stikke kniven tilbake i slira. Så kan du snakke!

Nysgjerrig som jeg er, spør jeg om de gjør noe annet morsomt når de er der oppe i skogen. Det gjør de så visst: - Vi bygger hytter! Det er et stort tre som er knekt, og så finner vi stokker som vi kan bygge med. Det blir svært, så vi kan gå inni!

En av elevene tenker seg litt om: - Det ser egentlig mer ut som skjelettet av en diger hval. Da utbryter en av de andre: - Æsj, død hval stinker sikkert tran!

Skogen kan romme så mangt og by på mange opplevelser. Ett er sikkert, og det er at førsteklassingene liker å leke og lære ute i det fri: – Det er moro å være på Ekeberg!

Førsteklassinger bygger hytte over en veltet trestamme.

Hva sier læreplanen?

Skaperglede, engasjement og utforskertrang

Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.

For de yngste barna i skolen er lek nødvendig for trivsel og utvikling, men også i opplæringen som helhet gir lek muligheter til kreativ og meningsfylt læring.

(LK20, overordnet del, 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang)

Håndverksferdigheter

Kjerneelementet håndverksferdigheter innebærer at elevene skal utvikle håndlag, praktiske ferdigheter og utholdenhet ved å bruke ulike redskaper og materialer. Elevene skal utvikle forståelse for materialers egenskaper, funksjonalitet og uttrykk gjennom eget skapende arbeid.

(LK20, læreplanen i kunst og håndverk, kjerneelementer)

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte
  • planlegge og konstruere i naturmaterialer etter inspirasjon fra samisk og lokal byggeskikk

(LK20, læreplanen i kunst og håndverk, kompetansemål etter 2. trinn)