Hovedseksjon

- Hvem ville du ha stemt på?

To elever ser ned i ei stemmeurne med riksvåpen på.

Siden skolestart har demokrati og medborgerskap stått på timeplanen for alle klasser. Elevene har lært om hvordan landet styres, hvordan skolen styres og hva et elevråd kan gjøre. De har snakket sammen og grublet: Hva er en konge? Hva gjør en statsminister? Hvilken rolle kan elevrådet spille på skolen?

Noen klasser har satt seg inn i hva ulike politiske partier mener om forskjellige spørsmål. De har besøkt valgboder på Grønland og i Studenterlunden. Der har de stilt spørsmål til representanter for partiene.

Gamlebyen skole skal være valglokale. Da er det mye som skal ryddes og settes opp i gymsalen. Noen av sjuendeklassingene har hjulpet vaktmesteren med å få alt på plass. De har rigget til stemmeavlukker og satt fram stemmeurner. Så snart stemmesedlene er i hyllene, er alt klart til Stortingsvalget og Sametingsvalget 2025.

Godt valg!

To elever står inne i et stemmeavlukke og ser på hyllene til stemmesedlene.

Hva sier læreplanen?

Demokrati og medvirkning

Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.

Opplæringen skal fremme oppslutning om demokratiske verdier og demokratiet som styreform. Den skal gi elevene forståelse for demokratiets spilleregler og betydningen av å holde disse i hevd. Å delta i samfunnet innebærer å respektere og slutte opp om grunnleggende demokratiske verdier som gjensidig respekt, toleranse, den enkeltes tros- og ytringsfrihet og frie valg. Demokratiske verdier må fremmes gjennom aktiv deltakelse i hele opplæringsløpet.

Skolen skal fremme demokratiske verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering. Skolen skal også skape respekt for at mennesker er forskjellige, og elevene skal lære å løse konflikter på en fredelig måte.

Et demokratisk samfunn hviler på at hele befolkningen har like rettigheter og muligheter til å delta i beslutningsprosesser. Vern av mindretallet er et avgjørende prinsipp i en demokratisk rettsstat og et demokratisk samfunn. Et demokratisk samfunn verner også om urfolk og minoriteter. Urfolksperspektivet er en del av elevenes demokratiopplæring. Alle deltakere i skolefellesskapet må utvikle bevissthet om både minoritets- og majoritetsperspektiver og skape rom for samarbeid, dialog og meningsbrytning. Arbeidet med å dyrke mangfoldet på den ene siden og inkludere den enkelte på den andre krever et bevisst verdisyn og utøvelse av profesjonelt skjønn.

Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem. De skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning, både i det daglige arbeidet i fagene og gjennom for eksempel elevråd og andre rådsorganer. Dialogen mellom lærer og elev, og mellom skole og hjem, må være basert på gjensidig respekt. Når elevenes stemme blir hørt i skolen, opplever de hvordan de selv kan ta egne bevisste valg. Slike erfaringer har en verdi her og nå, og forbereder elevene på å bli ansvarlige samfunnsborgere.

LK20: Opplæringens verdigrunnlag