- Den går fort!

En gruppe personer som arbeider på et prosjekt utenfor skolen. Elevene sager og snekrer små biler.

Ivrige elever på 4. trinn fikk besøk av noen nevenyttige karer. De kom fra ei forening som kalles Vi er alle. I varebilen hadde de med seg lange buer av tre. Buene ble skrudd sammen til en flott bilbane. Tre parallelle baner bølget seg nedover mot målstreken.

Aller først måtte elevene lage biler. Treklosser, hjul og andre deler lå i kasser. Sager, tenger og limpistoler lå sammen med annet nyttig verktøy.

- Se, hvis du skrur sånn, er det lettere. Små treklosser vinglet når elevene skulle sage. På bordet lå det også et par tvinger, og ganske raskt fant noen ut hvordan de kunne brukes. Da var det bare å vise knepet til de andre.

- Uh, hun blør! Skarpe sagtenner kjennes når de treffer fingertuppene. Ei av jentene holdt hånda i været, mens blodet farget fingeren rød. Med et plaster på plass var hun klar til å sage og snekre videre. Minuttene gikk, og bilen måtte bli klar.

Bilene måtte ha hjul, og hjul må tilpasses bredden på banen. Hvis det ble for trangt, kilte bilen seg fast. Hvis det ble for bredt, slingret bilen og skjenet ut av sporet. Noen biler fikk spoilere og aerodynamisk form for å kjøre fortest mulig, mens andre biler ble pyntet i fine farger.

Bilene fikk navn. Tre og tre skulle møtes i et heat. Vinneren gikk videre til finalen. Klokka tikket, og minuttene gikk. Nedtellinga til start var i gang!

3 – 2 – 1, kjør!

Noen unge barn maler og limer små biler i tre.
Elever står ved en bilbane som er lagd i treverk. Bilbanen står ute i parken ved skolen.

Vi tar sløyden tilbake i Gamlebyen

Gamlebyen skole satser på tresløyd. Benker og verktøy på sløydsalen settes i stand. I tillegg kjøper vi inn nytt verktøy og forskjellige materialer.

Vi har flere samarbeidspartnere: Vi er alle, Sparebankstiftelsen og Utdanningsetaten.

Lærere deltar på kurs i samarbeid med Utdanningsetaten. Ansatte fra andre skoler er også invitert til kurs hos oss.

Lærerne lager planer og undervisningsopplegg som passer for forskjellige klassetrinn. Målet er at elever skal lære å bruke forskjellige verktøy og ulike materialer. Da kan de kjenne på gleden av å arbeide praktisk og skape noe med egne hender. Det gir også innsikt i håndverk og kjennskap til yrker.

Vi bidrar også til ei såkalt ferdighetstrapp som beskriver hvilke teknikker og ferdigheter elevene skal lære etter hvert. Det handler om alt fra spikking og saging til snekring og sammenføying.

Ta sløyden tilbake i Gamlebyen er støttet av Sparebankstiftelsen og Håndverksløftet.

skikkelse