Gamlebyen skole skal være et trygt sted hvor alle elever, foresatte og ansatte skal føle seg sett og inkludert i fellesskapet. Det er en grunnleggende forutsetning for et godt læringsmiljø og et godt arbeidsmiljø at alle skal behandles likeverdig. Ingen skal bli utsatt for trakassering eller mobbing.
Tilhørighet og fellesskap
Kunnskap om kjønns- og seksualitetsmangfold i skolen bidrar til et trygt skolemiljø og arbeidsmiljø for alle, uavhengig av hvem man forelsker seg i, hvordan man velger å uttrykke sin identitet eller hvem familien er. Dette er en viktig del av skolens samlete arbeid for et godt og trygt skolemiljø.
I 2021 ble Gamlebyen skole tildelt Regnbuefyrtårn-merket som første skole i landet. Dette merket betyr at skolens ansatte har fått opplæring om kjønns- og seksualitetsmangfold, og at vi arbeider systematisk med temaet for å sikre et godt og trygt skolemiljø.
Det handler først og fremst om å bygge fellesskap der alle kan kjenne at de hører til. Det kommer godt til uttrykk i følgende sitat fra skolesangen: "Jeg er meg alene, men sammen er vi VI" (Lydiksen & Vardøen).
Hva gjør vi?
Nye elever og familier skal møtes med åpenhet uansett hvem de er. Her skal det være trygt å snakke. Det samme gjelder for ansatte og studenter.
Vi har synlige plakater og merker som viser at vi er et Regnbuefyrtårn. I juni måned heiser vi regnbueflagget mens Pride pågår. Vi heiser også regnbueflagget i vennskapsuka vår i september.
Skolebiblioteket har et rikt utvalg av litteratur for barn. Her finnes fortellinger og faktabøker som bidrar til læring og undring, både faglig og sosialt. Noen bøker er temabøker om kropp og seksualitet, mens andre bøker kan handle om ulike personer eller familier som lever sine liv på forskjellige måter.
I klassene arbeider vi både med kunnskap og holdninger slik som det er nedfelt i læreplanen. Tema og innfallsvinkler er tilpasset de ulike årstrinnene.
På 6. og 7. trinn inviterer vi inn gjester som kan delta i klassesamtaler sammen med elever og lærere. Det kan for eksempel være representanter fra Skeiv ungdom eller Skeiv verden som forteller om sin bakgrunn og innleder til samtaler. Slik bidrar de til formidling og utvikling av kunnskap, verdier og holdninger.
Alle ansatte deltar i kompetanseutvikling med opplæring og drøftinger om inkludering og mangfold med vekt på kjønn og seksualitet.