Velkommen til 17. mai

Barn i skolegården 17. mai

Dagen begynner med flaggheising og felles arrangement på skolen. Vi feirer demokrati, fred og frihet.

Deretter blir det avmarsj til Grønland og Akershus festning. Fra festningen går vi i det store barnetoget på Karl Johan opp til Slottet. Toget avsluttes ved Rådhuset.

Det er moro å delta, men det er også langt å gå. Alle elever på 2.-7. trinn kan være med hele veien. Førsteklassingene kan følge toget til Grønland.

Noen av de eldste elevene går lengst fram i flaggborgen med norske flagg og FN-flagget. Andre elever spiller i trommegruppa vår. I år blir det ekstra stas, for vi skal gå sammen med Vålerenga janitsjar. Trommegruppa har allerede vært på øvelse sammen med korpset.

På ettermiddagen blir det feiring for store og små i skolegården. Der blir det salg av is, pølser, hamburgere og sukkerspinn. Det blir leker og spill for barna.

Hvert år går vi også i et øvetog dagen før dagen. Bildet nedenfor er tatt 16. mai for et par år siden. Allerede da kjenner vi at forventningene stiger: Hvor mye is og brus blir det i år?

17. mai

Kl. 08.00 Flaggheising på skolen.

Kl. 09.00 Dagens program starter:
Innslag ved elever og hilsen til dagen ved rektor. Vi synger nasjonalsangen.

Kl. 09.30 Avmarsj fra skolen. Alle som skal delta i toget, må være på plass i god tid før avmarsj. Vi møter Kampen og Vahl skoler på Grønland og går sammen med dem derfra til festningen der selve toget starter.

I år har vi Vålerenga janitsjarorkester og Nordstrand drillklubb sammen med vår egen trommegruppe med i toget.

Foreldre og foresatte kan følge med fra Gamlebyen skole til Helga Helgesens plass på Grønland. Derfra er det bare elever, skolens ledsagere og trafikkvakter som fortsetter til Festningen.

Kl. 11.15 Beregnet avmarsj fra Festningsplassen. Vi skal gå som skole nr. 56.

Kl. 12.15 Elevene skal hentes i Hieronymus Heyerdahls gate (rett ved Rådhuset).  Det er vanskelig å beregne dette eksakt, så vær ute i god tid, og regn med forsinkelser.

Ingen må ta barna ut av toget før vi er helt framme ved oppsamlingsplass. I tillegg må lærer ha beskjed om at barnet hentes. Alle må bli krysset ut av listen før man forlater hentestedet.

Kl. 14.00 17. mai-feiring for store og små på skolen. Det blir salg av is, pølser, hamburgere og sukkerspinn. Leker og konkurranser for barna. Loddsalg.

Kl. 17.00 Avslutning