Stor stas å møte Kong Frederik

Kongelige fra Norge og Danmark hilser på barn med flagg

Rådhusplassen var solfylt, og fjorden lå blank. Kongeskipene Dannebrog og Norge lå utenfor brygga. Stramme gardister sto oppstilt sammen med Stabsmusikken. Forventningsfulle tilskuere viftet med danske og norske flagg mens de ventet. Ytterst ved kaikanten sto ei gruppe med spente elever fra Gamlebyen skole.

Både kronprinsparet og kongeparet kom kjørende for å ta imot gjestene. Kong Harald og Dronning Sonja smilte og vinket til alle de frammøtte. Barna vinket tilbake og ropte hurra. Plutselig dundret salutten fra Akershus festning. Det smalt igjen og igjen. Noen forsøkte å telle smellene: 21. Det er tegn på at et kongelig statsoverhode er på vei!

Etter formell velkomst, kongelig klem og nasjonalsanger var det på tide å hilse på tilskuerne. Kong Frederik og Dronning Mary av Danmark kom bortover mot oss sammen med Kronprins Haakon Magnus og Kronprinsesse Mette-Marit. Noen av elevene trippet ivrig etter hvert som de kongelige nærmet seg.

Både gjestene og vertskapet tok seg god tid til å hilse på barna og snakke med dem. Det ble utvekslet mange håndtrykk. Kongelige armer ble strakt fram, og både jenter og gutter ga håndfaste trykk tilbake. Dette kommer de ikke til å glemme!
- Jeg skal aldri vaske hendene mine igjen! sa ei av jentene. Jeg fikk hilse på alle sammen!

Etter de kongelige kom alle offisielle representanter for både danske og norske myndigheter. Det var uniformer, bunader, flotte kjoler og fine dresser.

Stortingspresident Masud Gharahkhani og ordfører Anne Lindboe kom bort til oss. De hilste og smilte bredt mens de snakket gemyttlig med barna.

En litt sjenert fjerdeklassing sto litt bortenfor de andre. Han la hodet på skakke da jeg spurte om hvordan det gikk.
– Fikk du hilst på noen?
Han tittet opp og smilte:
– Kongen av Danmark!

Foto: Det kongelige hoff

En gruppe barn som holder norske og danske flagg