Hovedseksjon

Det spirer og gror

Elever og en lærer graver i skolehagen og setter ned gulrotspirer. Det er vår.

Noe ble plantet og satt i jorda før vinteren. I enkelte klasserom har elevene sådd frø i melkekartonger. De har fulgt med på at plantene spirer i vinduskarmen. Akkurat nå planter vi ut gulrøtter.

Nå skal plantene stelles framover mot sommeren, og etter hvert skal vi høste grønnsaker, frukt og bær. Mye av det som vi dyrker her, skal brukes til matlaging på skolekjøkkenet. Elevene følger maten fra jord til bord.

Hønsehuset er også vasket og klargjort. Hønene tripper rundt og finner seg mat i hagen. 

Elevene bytter på å stelle og fore hønene. Det er spennende å følge med på om hønene legger egg. Hvis vi er heldige, blir det ferske egg å få framover.

En gutt steller med gulrotspirer i skolehagen. Det er vår.

Hva sier læreplanen?

Respekt for naturen og miljøbevissthet

Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet.

Mennesket er en del av naturen og har ansvar for å forvalte den på en forsvarlig måte. Gjennom opplæringen skal elevene få kunnskap om og utvikle respekt for naturen. De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring. Elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet, og dermed også våre samfunn. Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet.

(LK20, overordnet del: Opplæringens verdigrunnlag)

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte (naturfag, 4. trinn)
  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid (mat og helse, 4. trinn)
  • gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas (naturfag, 4. trinn)
  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (naturfag, 7. trinn)
  • bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse (mat og helse, 7. trinn)
  • utforske og presentere tradisjonelle norske og samiske metoder for å konservere mat og fortelle om råvarene som blir konservert (mat og helse, 7. trinn)